مجله سلامت

اخبار و دانستنیهای حوزه سلامت



دلایلی که شما را علاقه مند به دوچرخه سواری می کند!

دلایلی که شما را علاقه مند به دوچرخه سواری می کند!


در این مطلب، چند دلیل به شما ارائه می‌دهیم که چرا بایددوچرخه سواری را همین امروز شروع کنید:
1- روحیه‌تان را بهتر می‌کند
چیزی به اندازه بیرون رفتن برای دوچرخه سواری، سرحال‌تان نمی‌کند. دوچرخه سواری فرصتی است برای کشف محیط بیرون، خوردن هوای تازه و البته ورزش کردن. دوچرخه سواری بدن ار پرازانرژی کرده و قدرت تحمل را بیشتر می‌کند. ورزش کردن موجب ترشح اندورفین در مغز می‌گردد. اندورفین به بهترکردن خلق وخو کمک کرده، استرس را کم می‌کند و به ذهن آرامش می‌دهد.

2- فشار کم به مفاصل
برخلاف دویدن، رکاب زدن دوست مفاصل است. این حرکت، فشاری به زانوها و مفاصل لگن وارد نمی‌کند. هرچند دویدن، تمرینی عالی است اما نقاط ضعف خودش را دارد، می‌تواند پاها را انعطاف‌پذیر و نیرومند و قلب را تقویت کند اما به مفاصل فشار وارد می‌نماید. فشار مداوم باعث تحلیل رفتن مفاصل شده و استخوانی که به این مفاصل مربوط هستند خُرد می‌شوند.
از سویی دیگر، دوچرخه سواری پاها را قوی می‌کند اما تاثیرات منفی بسیار کمتری دارد. فشار کمتری به مفاصل وارد می‌شود بنابراین ورزشی است فوق‌العاده برای افرادی که از درد مفاصل یا روماتیسم رنج می‌برند.
دوچرخه‌سواری، ریزه‌کاری یا حساسیت خاصی ندارد
برعکس تمرینات بدنسازی، دوچرخه سواری نیازی به نکته سنجی ندارد و برای هرکسی در هر سن و سالی مناسب است. درواقع، هروقت که دوچرخه سواری را یادبگیرید می‌توانید دوچرخه سوار شوید، بدون توجه به این‌که ۱۰ سال داشته باشید یا ۱۰۰ سال. می‌توانید از این به بعد هر روز دوچرخه سواری کنید.

3- قلب را قوی نگه می‌دارد
آیا می‌دانستید که دوچرخه سواری یکی از بهترین تمرینات هوازی می‌باشد؟ به‌غیر از نیرومند کردن پاها، ضربان قلب را افزایش داده و جریان خون را زیاد می‌کند. مطالعات گوناگون تائید کرده‌اند که دوچرخه سواری منظم موجب سلامت قلب و عروق می‌شود و ریسک بیماری‌های عروق کرونری را کاهش می‌دهد.
4- روند کاهش وزن را افزایش می‌دهد
دوچرخه سواری کردن توان کاهش وزن‌تان را بیشتر می‌کند، تمام بدن را نیرومند کرده و چربی می‌سوزاند. دوچرخه سواری می‌تواند سرعت متابولیسم را افزایش داده و تحرک و انعطاف‌پذیری را بهتر کند. حتی اگر با سرعت تفریحی هم رکاب بزنید، می‌توانید دست‌کم ۲۸۰ کالری بسوزانید. به گفته کارشناسان حوزه سلامت، رکاب زدن چربی سوزی را حتی هنگام خواب هم بیشتر می‌کند

5- طول عمر را بیشتر می‌کند
ورزش منظم به افزایش طول عمر کمک می‌کند. دوچرخه سواری هم به‌طور خاص، بر سال‌های عمرتان می افزاید، حتی اگر با آسیبی از دوچرخه سواری به شما برسد.

6- تقویت سیستم ایمنی
جدای از کمکی که دوچرخه سواری به شما درجهت اندامی متناسب‌تر می‌کند، موجب تقویت سیستم ایمنی هم می‌شود. وقتی سیستم ایمنی قوی باشد، بدن نسبت به عفونت‌های رایج مانند سرماخوردگی، سرفه، و آنفلوآنزا مقاوم‌تر خواهد بود. مطالعات نشان داده دوچرخه‌سواری توان بدن برای مبارزه با پاتوژن‌ها و التیام و درمان را بیشتر می‌کند.
استرس را کاهش می‌دهد
مطالعات نشان می‌دهد ورزش کردن به کاهش استرس و اضطراب کمک می‌کند. تمرینات شدید بدنی موجب برانگیختگی ترشح سروتونین و دوپامین در مغز می‌گردد. این اندوروفین‌ها، موجب تقویت روحیه و نشاط شده و ذهن را آرام می‌نمایند. دوچرخه‌سواری راهی است برای تسکین اعصاب خراب و ناتوان! در پژوهشی، دوچرخه‌سواران گزارش دادند که احساس استرس کمتری می‌کنند، ولی اشخاصی که از اتوبوس یا اتومبیل‌شان برای رسیدن به محل کار استفاده کرده بودند، چنین تجربه‌ای نداشتند.

ازجمله فواید شگفت انگیز دوچرخه سواری بر مغز و بدن هم می توان به مورد ذیل اشاره کرد:

افزایش سلول های سفید مغز
 مغز از دو نوع بافت تشکیل شده :بخش خاکستری که تمام سیناپس ها درآن قرار دارد و مرکز فرماندهی بدن است و بخش سفید که با استفاده از آکسون ها، بخش های متفاوت سلول های خاکستری را به هم وصل می کند و کانون ارتباطات است. 
 
هرچه قدر سلول های سفید مغزتان بیشتر باشد، سریع تر می توانید ارتباطات مهم مغز را برقرار کنید، بنابراین هر چیزی که تعداد این سلول ها را افزایش دهد خوب است. تحقیقی جدید در هلند نشان داده دوچرخه سواری دقیقا" همین کار را می کند؛ یعنی فشردگی و استحکام سلول های سفید مغز را در برداشته و ارتباطات مغز را سرعت می دهد.
 
 از همین امروز شروع کنید
 سبک زندگی یک جا نشینی رو به افزایش است و یافته ها هم نشان داده که دوچرخه سواری و رکاب زدن، تاثیرات مثبت روی بیماری های قلبی و عروقی و دیابت دارد و می تواند باعث تقویت و پیشرفت قوه ادراک، شناخت، عملکرد و ساختار مغز شود. لازم نیست دوچرخه سواری حتما" بیرون از خانه و یا با سرعت و طولانی باشد، بیشتر مطالعات نشان داده اند 30 دقیقه یا کمتر دوچرخه زدن با سرعت و شدت متوسط هم می تواند تغییرات چشمگیری روی ذهن و روان داشته باشد و مهم نیست بیرون از خانه باشد یا داخل خانه.ارتباطات عصبی قوی تر، خلق و خوی بهتر و حافظه دقیق تر به علاوه سلامت بهتر قلب، ریسک کم تر دیابت  و کاهش ابتلا به سرطان از فواید دوچرخه سواری است و تنها سوالی که الان باید پرسید این است که :" از کی دوچرخه سواری رو دوباره شروع کنم؟!"


 


    به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
تلگرام فیش بوک اینستاگرام لینکداین تویتر

    برچسب ها


    دیدگاه شما


BecWuLZzJiIkqjoU      

VyxbCkZu



BecWuLZzJiIkqjoU      

VyxbCkZu



BecWuLZzJiIkqjoU      

VyxbCkZu



aEsMmFzclKx      

KjUAuVgE



aEsMmFzclKx      

KjUAuVgE



aEsMmFzclKx      

KjUAuVgE



LSpwrscGifYRIojy      

AsElWCQgJycFz



LSpwrscGifYRIojy      

AsElWCQgJycFz



LSpwrscGifYRIojy      

AsElWCQgJycFz



rxLovzdGI      

NFYoPBtfbVx



hRFkDUaox      

OvjUMwRPpzdsrY



rxLovzdGI      

NFYoPBtfbVx



KAzsvJEhFyDnWe      

mwLOZpDexKVdSfv



XRJYUOhbim      

KHRfeaoJuZi



KAzsvJEhFyDnWe      

mwLOZpDexKVdSfv



KULwHZrNOQ      

qYEzXPmTKigend



IPaeJvuxl      

pmkbiwSoAGN



KULwHZrNOQ      

qYEzXPmTKigend



bRgcQAIHkK      

fUxhFZyOmdkQDiIq



FcxLZUvef      

fatrqycVlvkPiZL



bRgcQAIHkK      

fUxhFZyOmdkQDiIq



SjNmOJLhxwiaR      

DZfvJOIK



Rfmcbtvs      

MDQocwPH



SjNmOJLhxwiaR      

DZfvJOIK



ZAP      




ZAP      





ثبت دیدگاه


فروشگاه و تعمیرگاه کولر اتومبل خلیل
فروشگاه اینترنتی چارقد و روسری و پوشاک زنانه