مجله سلامت

اخبار و دانستنیهای حوزه سلامت



راه های درمان سرماخوردگی را درخانه خود جستجو کنید

راه های درمان سرماخوردگی را درخانه خود جستجو کنید

برای درمان سرماخوردگی ابتدا باید به چند نکته در خصوص روش درمان اولیه اشاره کرد:
۱. پرهیز از خوردن هله‎هوله
هر خوراک پر‎چربی عملکرد سیستم ایمنی بدن را در مقابله با عفونت‎ها کُند می‎کند. به جای این خوراکی‎هوله، مقدار زیادی آب بنوشید و غذاهای سالم و مغذی مصرف کنید، مثل سوپ داغ، میوه‎هله و سبزیجات تازه.  
۲. استراحت کنید
شب زودتر بخوابید. نیروی شفابخش خواب را دست کم نگیرید. خواب روی عملکرد روزانه ما، روی ظاهرمان و از همه مهم‎تر روی سیستم دفاعی بدن تاثیر زیادی دارد. به محض اینکه متوجه شدید دارید سرما می‎خورید، مقدار خواب و استراحت خود را تنظیم کنید (حداقل ۸ ساعت).

 
۳. از استرس دوری کنید
 استرس کارایی سیستم دفاعی را پایین می‌آورد. سعی کنید کار خود را در منزل انجام دهید، مرخصی بگیرید و انجام کارهای تنش‎زا را به بعد از بهبود خود موکول کنید.
۴. سیگار نکشید  
 سیگار کشیدن در دورانی که سرما‎ خورده‎اید بدترین کار است.  سیگار با زیاد کردن هورمون استرس، عملکرد سیستم دفاعی بدن را خراب می‎کند. همچنین بدن را بیشتر در معرض رادیکال‎های مضر آزاد قرار می‎دهد. این اتفاق درست بر‎عکس دفاع سم‎زدایی است که در بدن صورت می‎گیرد.
۵. ویتامین C مصرف کنید
خیلی از ما به محض سرما‎ خوردن به سراغ آب‎پرتقال می‎رویم. طبق تحقیقات، ۲۰۰ میلی‎گرم آب‎پرتقال طول دوره بیماری را در حدود ۸٪ کم می‎کند. این ویتامین همچنین به عنوان آنتی‌هیستامین و عامل ضد‎التهاب عمل می‎کند و به همین دلیل آب‎ریزش، و دردهای ناشی از سرما‎خوردگی را کاهش می‎دهد. منابع این ویتامین عبارتند از: کیوی، بروکلی، وگوجه‎فرنگی. گاهی هم می‎توان از مکمل‎های دارویی استفاده کرد.
۶. مصرف روی را افزایش دهید
این ماده معدنی هم طول بیماری شما را کم می‎کند. افرادی که در این دوره قرص روی مصرف می‎کنند طول بیماری کوتاه‎تری خواهند داشت. روی از تکثیر شدن ویروس سرما‎خوردگی پیشگیری می‎کند. این ماده معدنی در مواد خوراکی مانند گوشت گاو، مرغ، غلات غنی شده و شیر و ماست یافت می‎شود.
۷. سیر مصرف کنید
اگر سرما خورده‎اید، باید بوی بد سیر را فراموش کنید و از آن بیشتر استفاده کنید. سیر حاوی آلیسین فعال است که مبارزه با باکتری و عفونت را بر عهده دارد. اثر سیر خام بیشتر است ولی می‎توانید آن را با سبزیجات تف بدهید، یا به سوپ و یا خوراک‎های دریایی و مرغ اضافه کنید.

 
۸. از ورزش خود‎داری کنید
با ترک ورزش در طول دوره بیماری، زودتر خوب می‎شوید. یا اینکه حد‎اقل سعی کنید حرکات ورزشی را کند‎تر انجام دهید: مثلا به جای دویدن، راه بروید. چون تمرینات سنگین بیشتر از همیشه انرژی شما را تحلیل می‎برد.
۹. از اسپری استفاده کنید
به محض احساس کردن اولین علایم سرما‎خوردگی، به‌عنوان پیشگیری می‎توانید از اسپری بینی استفاده کنید. در اسپری هیچ داروی خاصی وجود ندارد، بلکه فقط مثل مانعی رفتار می‎کند که جلوی پیشروی ویروس‌ها را می‎گیرد.

راه های خانگی درمان سرماخوردگی

نوشیدن مایعات
لازم است که روزانه یک و نیم لیتر آب مصرف شود. اگر آب ننوشید مخاطتان خشک می‌شود و ویروس به آن‌ها می‌چسبد. برای همین هم به این زودی‌ها از بدنتان خارج نمی‌شود. در واقع نوشیدن آب توکسین‌ها یا همان سموم بدن و باکتری‌ها و ویروس‌ها را دفع می‌کند.
درمان سرماخوردگی با لیموترش
لیموترش از فوق‌العاده‌ترین روش‌های درمان خانگی برای سرماخوردگی محسوب می‌شود که هم علائم سرماخوردگی را بهبود می‌بخشد و هم از طول دوران نقاهت سرماخوردگی می‌کاهد، زیرا گلبول‌های سفید که مسئو‌ل خنثی‌کردن و از بین بردن ویروس‌ها هستند، ۴ برابر سلول‌های دیگر در بدن ویتامین C مصرف می‌کنند.
یک قاشق چایخوری آب لیموترش را با ۲ قاشق چای‌خوری عسل مخلوط کنید و بخورید. هر ۲ ساعت یکبار این کار را انجام دهید تا بهبود محسوسی در سرماخوردگی و گلودردتان حاصل شود. چای لیمو هم از جمع شدن خلط در گلو جلوگیری کرده و مانع از تجمع باکتری‌ها می‌گردد، بنابراین خطر التهابات لوزه به حداقل می‌رسد.
درمان سرماخوردگی با سیر
سیر یکی از قوی‌ترین مهاجمین علیه سرماخوردگی است. سیر حاوی ترکیباتی به نام آلیون و آلیسین است که دارای خواص ضد ویروسی فوق‌العاده‌اند؛ بنابراین سیر قادر خواهد بود تا با ویروس‌های سرماخوردگی و آنفلوانزا بجنگد و آن‌ها را از پا در آورد.
سیر هنگامی که پخته می‌شود برخی از خواص شگفت‌انگیز خود را از دست می‌دهد، بنابراین بهتر است که حتی‌الامکان به صورت خام مصرف شود. اگر مصرف خام آن برایتان دردسرساز است، سوپ سیر بپزید که بسیار آسان و سریع آماده می‌شود. ۳ تا ۴ حبه سیر را خرد کرده و در ۲۵۰ میلی لیتر آب بجوشانید. سوپ سیر سموم را از بدن شما دفع کرده و تمامی مخاط بینی و گلوی شما را باز می‌کند.

 
درمان خانگی سرماخوردگی با دمنوش زنجبیل
زنجبیل حاوی برخی ترکیبات ضد ویروسی است که می‌توانند در تخریب ویروس‌های مسبب آنفلوآنزا و سرماخوردگی، موثر باشند. همچنین این مواد می‌توانند از طریق حمایت از تولید ترکیبات ضد میکروبی و ضد ویروسی، در تقویت سیستم ایمنی موثر باشند.
  • ۲-۳ برش نازک زنجبیل تازه به ازای هر فنجان آب
  • یک قاشق غذاخوری عسل
آب جوش را روی برش های زنجبیل ریخته و بگذارید با دمای ملایم به مدت حداقل ۲۰ دقیقه دم بکشد. سپس به آن عسل اضافه کنید. توجه داشته باشید که طعم این دمنوش ممکن است برایتان قوی و تند باشد.
درمان خانگی سرماخوردگی با دمنوش آویشن
آویشن خواص ضدباکتریایی و ضدویروسی دارد و برای همین یک ضدعفونی کننده موثر محسوب می‌شود که با بیماری‌های مجاری تنفسی مقابله می‌کند. برای درمان سرماخوردگی، یک قاشق چای‌خوری آویشن را در یک لیوان کوچک آب جوش بریزید و اجازه دهید به مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد. اضافه کردن یک قاشق عسل و آب لیموترش به این دمنوش برای گلودرد خوب است به خاطر اینکه باعث تسکین گلو می‌شود.
توجه: مصرف آویشن در زنان باردار باعث سقط جنین می شود و مادران باردار باید از مصرف آن خودداری کنند.

 
درمان سرماخوردگی با سوپ مرغ
محققان دریافته‌اند که سوپ می‌تواند یک ضد ویروس واقعی باشد. یکی از نظریه‌ها از این قرار است که سوپ با افزایش دمای بینی و گلو محیط را برای رشد و فعالیت ویروس‌ها نامناسب می‌کند. متخصصین تغذیه همچنین معتقدند که خود سوپ هم به ذات خود حاوی خواص ضدویروس است. از مرغ و سبزی‌های آن گرفته تا ادویه‌های به‌کاررفته در آن، همگی ترکیباتی دارای خواص ضدویروس و ضدسرماخوردگی هستند.

 
نوشیدنی لیموناد برای سرماخوردگی
  • ۲-۴ حبه سیر رنده شده
  • ۳-۴ برش زنجبیل تازه
  • یک چهارم فنجان عسل خالص
  • ۲-۳ عدد لیمو ترش
  • آب
نوشیدن این لیموناد در طول سرماخوردگی و آنفلوآنزا به بهبود سریع تر شما کمک خواهد کرد. در یک شیشه تقریبا یک لیتری حبه سیر های رنده شده و برش های تازه زنجبیل را بریزید. روی آنها آب ریخته طوری که کاملا روی مواد را بپوشاند و حداقل ۲۰ دقیقه بگذارید تا خیس بخورد. سپس آبلیمو و عسل را نیز به مواد قبلی بیفزایید. اگر مایل بودید می توانید این شربت را گرم مصرف کنید. با اینحال می توان این شربت را در دمای اتاق نگهداری و با این دما مصرف نمود ولی از نگهداری آن در یخچال و سرد مصرف کردن آن بپرهیزید.
 
کاهش علائم سرماخوردگی با شربت پیاز
پیاز ضدعفونی کننده‌ی موثری است. پیاز پخته شده خلط آور است و به این ترتیب باعث تسکین گلو شده و ترشحات برونشیتی و علائم سرماخوردگی را از بین می‌برد. ۱۰۰ گرم پیاز را خرد کنید و در ۲۰ میلی لیتر آب و به مدت ۲۰ دقیقه بجوشانید. محلول را صاف کرده و یک قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید. دوباره محلول را روی حرارت گذاشته و اجازه دهید مثل شربت غلیظ شود. روزانه ۲ تا ۶ قاشق چای‌خوری از این شربت میل کنید.

درمان سرماخوردگی با اسطوخودوس
بخور دادن در دوره‌ی سرماخوردگی باعث می‌شود که مجاری تنفسی باز شود. به خاطر اینکه گرما باعث انبساط رگ‌های خونی و افزایش سرعت جریان خون می‌شود و به این ترتیب سرعت عکس‌العمل سیستم ایمنی بدن را بالا می‌برد. توجه داشته باشید که خود بخار تأثیر مفیدی در درمان سرماخوردگی دارد. حمام، سونا و حتی دوش آب گرم باعث بهبود سرماخوردگی می‌شود.
یکی از بخورهای مفید بخور با اسطوخودوس است. برای این کار ۵ قطره روغن اسطوخودوس را به یک کاسه آب داغ اضافه کنید و به مدت ۱۵ دقیقه بخور دهید. اگر سرماخوردگی‌تان شدید بود این کار را روزی سه مرتبه تکرار کنید. در صورتی که سرماخوردگی‌تان خفیف بود یک مرتبه قبل از خواب بخور اسطوخودوس دهید. باید بدانید اسطوخودوس خواص ضدعفونی کننده و ضدالتهابی دارد که ترشحات بینی را بهبود می‌دهد.
توجه: زنان باردار پیش از استفاده از بخور اسطوخودوس، با پزشک خود مشورت کنند.
 
مریم‌گلی برای تسکین گلودرد و درمان سرماخوردگی
کافی است سری به عطاری بزنید و کمی برگ مریم‌گلی تهیه کنید. دمنوش این گیاه با عسل برای تسکین گلودرد و درمان سرماخوردگی فوق‌العاده است. همچنین می‌توانید با ریشه‌ی زنجبیل نیز جوشانده درست کنید. برای این کار کافی ست مقداری ریشه زنجبیل را در یک فنجان آب جوش ریخته و اجازه دهید ۱۰ دقیقه دم بکشد. مقداری عسل به آن اضافه کنید تا طعم آن بهتر شود و نوش جان کنید.
 
توجه: اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی به سر می برید از مصرف مریم گلی خودداری کنید.

روغن اکالیپتوس و سرماخوردگی
اکالیپتوس به طوری موثر با بیمارهای تنفسی مقابله می‌کند. به خاطر اینکه این گیاه ضدعفونی کننده و خلط آور است. خواص دارویی این گیاه مدیون ماده ای به نام اوکالیپتول است. این ماده به طور مستقیم روی سلول‌های برونشیت تأثیر می‌گذارد.
ترکیبات اکالیپتوس ترشحات ریوی را روان کرده و دفع آن‌ها را آسان‌تر می‌سازند. این گیاه التهاب مجاری تنفسی را درمان می‌کند. زمانی که سرما می‌خورید ۱۵ تا ۲۰ قطره روغن اکالیپتوس را در ۲۵ میلی گرم روغن مایع گیاهی ریخته و سینه‌تان را با آن ماساژ دهید. هر روز ۳ مرتبه این کار را تکرار کنید.
آب نمک و سرماخوردگی
شستشو دادن بینی با سرم شستشو یا آب نمک معمولی باعث تمیز شدن مجاری بینی و از بین رفتن خلط می‌شود. زمانی که مجاری تنفسی شستشو داده نشود شرایطی به وجود می‌آید که میکروب‌ها در مجاری تنفسی بیشتر شوند.
برای شستشوی مجاری تنفسی‌تان یک لیتر آب را با یک قاشق چای‌خوری پُر نمک (ترجیحا بدون ید) بجوشانید و بگذارید تا خنک شود. آب نمک را در مشتتان ریخته و وارد سوراخ‌های بینتان کرده سرتان را به عقب ببرید به طوری که آب نمک وارد مجاری بینی‌تان شود و مخاط را تمیز کند. هر روز این کار را چندین با تکرار کنید خواهید دید که به زودی علائم بیماری‌تان رفع خواهد شد.


    به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
تلگرام فیش بوک اینستاگرام لینکداین تویتر

    برچسب ها


    دیدگاه شما


vLBbZQUO      

cYpODravPMTU



vLBbZQUO      

cYpODravPMTU



vLBbZQUO      

cYpODravPMTU



mPCnFLkcQW      

lQvZKDUXrpdtYJwN



mPCnFLkcQW      

lQvZKDUXrpdtYJwN



mPCnFLkcQW      

lQvZKDUXrpdtYJwN



xHTQMBjhqrKIRfDL      

ZLRymYcEbfITU



xHTQMBjhqrKIRfDL      

ZLRymYcEbfITU



xHTQMBjhqrKIRfDL      

ZLRymYcEbfITU



ZKAJLWBqvCcYzD      

uZDEYwoHx



ZKAJLWBqvCcYzD      

uZDEYwoHx



ZKAJLWBqvCcYzD      

uZDEYwoHx



uODWvtzEVQNdpibL      

PGgXvTChNB



uODWvtzEVQNdpibL      

PGgXvTChNB



uODWvtzEVQNdpibL      

PGgXvTChNB



pUqIRWgsJrKN      

UZrmvPTIoRQxtK



pUqIRWgsJrKN      

UZrmvPTIoRQxtK



pUqIRWgsJrKN      

UZrmvPTIoRQxtK



xemDXpwiuBLJYOEr      

IHZoMmbgRYqWP



xemDXpwiuBLJYOEr      

IHZoMmbgRYqWP



xemDXpwiuBLJYOEr      

IHZoMmbgRYqWP



OjlxPnKTuQrhqe      

HdumJofkXKtNIWE



pduaEPhecvkK      

OoBuYdgiGFsSxH



OjlxPnKTuQrhqe      

HdumJofkXKtNIWE



ZnqsarNShD      

aeIdsOZfJqPyj



HmnPpIsqYcFl      

svZLCnYuMSbzfmwj



ZnqsarNShD      

aeIdsOZfJqPyj



tcWKjIfOXSoihA      

GCWHrbVtwKLlUQ



EqQFJMgulYxIo      

ZDYKaCxiAncMWV



tcWKjIfOXSoihA      

GCWHrbVtwKLlUQ



WqLQjuoJd      

OkozpsdXSwWVNP



RnLMTYNuyz      

VILxQvtkwDFqpT



WqLQjuoJd      

OkozpsdXSwWVNP



ZAP      




ZAP      




ZAP      





ثبت دیدگاه


فروشگاه و تعمیرگاه کولر اتومبل خلیل
فروشگاه اینترنتی چارقد و روسری و پوشاک زنانه