مجله سلامت

اخبار و دانستنیهای حوزه سلامت



بادرنجبویه و ایجاد آرامش

بادرنجبویه و ایجاد آرامش

بادرنجبویه و ایجاد آرامش
بی تردید این یکی از بهترین دمنوش های روزانه برای افسردگان است، البته در افسردگی تدابیر درمانی باید به صورت کامل و جامع و طی مدت زمان کافی و با ویزیت های دوره ای انجام شود، ولی نوشیدن این دمنوش را برای کمک نسبی به بیماران می توان توصیه کرد.
به بیان حکیمان ایرانی، بادرنجبویه در تقویت قلب و مغز و پاکسازی این دو عضو حیاتی گیاه سودمندی است.
نکته مهم این است که هنگام خرید آن باید بسیار هوشیار باشید زیرا متاسفانه در بسیاری از عطاری ها به جای برگ بادرنجبویه، اشتباهاً برگ گیاه دیگری عرضه می شود!

مشخصۀ برگ بادرنجبویه اصلی این است که اگر آن را کف مال کنید و ببویید، بوی لیمویی لطیفی از آن به مشام می رسد.

استرس که به جان آدم می‌افتد مشکلاتی مانند بی‌خوابی، گرفتگی عضلات، معده درد، عصبانیت و تبخال و غیره نیز بروز می‌کنند. اگر این استرس‌های روزمره و فشارهای عصبی که روی تک‌تک ما هست رفع نشود خدا می‌داند چه بلایی سر سلول‌ها و اعضای بدن خواهد آمد.
استرس و عصبانیت جزو عواملی هستند که رادیکال‌های آزاد را فعال کرده و به جان بدن می‌اندازند. پس لازم است هر طوری شده آرامش را به بدن بازگرداند.
گیاه بادرنجبویه که به نام ملیسا نیز معروف است یکی از آن گیاهان آرام‌بخش است که به طور طبیعی روی سیستم عصبی تأثیر گذاشته و باعث آرامش می‌شود. در این مطلب چند خاصیت مهم این گیاه را عنوان می‌کنیم..
بادرنجبویه برای مقابله با تپش قلب ناشی از مشکلات عصبی
بادرنجبویه تسکین‌دهنده و آرام‌بخش است. به همین دلیل هم برای مقابله با اضطراب و تشویش و گرفتگی‌های عضلانی مفید است. متأسفانه زمانی که اضطراب و نگرانی بر فرد غلبه می‌کند اسپاسم‌های عضلانی نیز آزاردهنده می‌شوند. در این شرایط می‌توانید به این گیاه اعتماد کنید.

برگ‌های بادرنجبویه روی گیرنده‌های گابا (GABA) تأثیر می‌گذارند. این گیرنده‌ها در عملکرد انتقال‌دهنده‌های عصبی کنترل‌کنندهٔ سیستم عصبی اختلال ایجاد می‌کنند به طوری که فعالیت آن‌ها را افزایش داده و به این ترتیب مانع از فعالیت درست سیستم عصبی مرکزی می‌شوند که وظیفهٔ آرامش عضلات را بر عهده دارد. زمانی که تپش قلب نیز به واسطهٔ استرس و فشارهای روحی افزایش می‌یابد این گیاه می‌تواند کارساز باشد. برای این کار باید روزانه یک تا دو فنجان دمنوش بادرنجبویه میل کنید. برای تهیهٔ آن برای هر لیتر آب ۴ قاشق غذاخوری از این گیاه کافی است.

بادرنجبویه برای مقابله با بی‌خوابی
بادرنجبویه با ایجاد آرامش عضلانی و رفع گرفتگی آن‌ها به داشتن خواب راحت نیز کمک می‌کند. در سال ۱۹۹۲، نتایج یک پژوهش نشان داد که بادرنجبویه به همراه گیاه سنبل‌الطیب (والریان) به اندازهٔ داروهای خواب‌آور موثرند.

برای رفع بی‌خوابی‌های ناشی از استرس و فشارهای عصبی نیز می‌توانید روزانه ۱ تا ۲ فنجان دمنوش بادرنجبویه میل کنید. برای هر لیتر آب ۴ قاشق غذاخوری از این گیاه کافی است. افراد بزرگسال همچنین می‌توانند پشت گردن خود را با روغن گیاهی بادرنجبویه ماساژ دهند. برای این کار یک تا دو قطره از روغن را با کمی روغن جوجوبا مخلوط کرده و پشت گردن خود را ماساژ دهید.
بادرنجبویه برای رفع اسپاسم‌های معده و روده
زمانی که بدن تحت استرس و فشارهای عصبی قرار می‌گیرد عضلات معده و روده نیز در امان نمی‌مانند و دچار گرفتگی و اسپاسم می‌شوند. بادرنجبویه علاوه بر رفع این اسپاسم‌ها باعث کاهش سنگینی معده شده و به کبد کمک می‌کند تا صفرای بیشتری تولید کند.
ببرگ‌های این گیاه برای کودکانی که قولنج می‌کنند مفید است. البته قبل از مصرف بهتر است نظر پزشک یا عطاری را جویا شوید. در حالت کلی از دمنوش این گیاه برای بچه‌هایی که دچار قولنج می‌شوند استفاده می‌شود. به این ترتیب که برای هر کیلوگرم وزن کودک یک قاشق چای‌خوری از این دمنوش کافی است. برای رفع اسپاسم معده و رودهٔ خودتان نیز روزی یک تا دو فنجان از این دمنوش را میل کنید.

بادرنجبویه ضد درد و مناسب برای تسکین اعصاب
بادرنجبویه آرام‌بخش است و در کنار مصرف مسکن‌هایی مانند ایبوبروفن و غیره برای تسکین برخی از درد‌ها نیز موثر است. حتی اگر این گیاه باعث رفع کامل درد نشود بدون شک شدت آن را کاهش خواهد داد. از این گیاه برای تسکین دردهای می‌گرنی، تسکین مشکلات عصبی و همچنین برای کاهش کرامپ‌ها یا گرفتگی‌های عضلانی ناشی از مشکل سندرم پیش از قاعدگی نیز استفاده می‌شود.
بادرنجبویه برای رفع تبخال
منشأ تبخال ویروس است و استرس نیز یکی از عوامل بروز آن. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که بادرنجبویه برای مقابله با این مشکل موثر است. این گیاه حاوی ترکیباتی مانند اسید رزمارینیک و همچنین سیترال است که هر دو خواص ضدویروسی دارند. برای این کار باید دست به کار شوید و یک روغن مخصوص درست کنید.

یک قاشق غذاخوری روغن جوجوبا را با یک قاشق غذاخوری موم عسل مخلوط کنید و کاملا هم بزنید تا یکدست شود. یک قاشق چای‌خوری تنتور بادرنجبویه و سپس ۵ قطره روغن گیاهی بادرنجبویه، ۱۰ قطره روغن گیاهی درخت چای و ۱۰ قطره روغن گیاهی اسطوخودوس به آن اضافه کنید. همهٔ مواد را ترکیب کنید و با دیدن اولین علائم بروز تبخال روی محل بگذارید. هر نیم ساعت یک بار به مدت ۳ ساعت و بعد از آن یک مرتبه هر دو ساعت از این روغن را روی تبخال بزنید.

موارد منع مصرف بادرنجبویه
مصرف این گیاه برای افرادی که از اختلالات تیروئیدی رنج می‌برند توصیه نمی‌شود.
افرادی که دچار گلوکم یا‌‌ همان آب سیاه هستند نیز نباید از این گیاه استفاده کنند چون امکان دارد فشار چشمشان بالا رفته و مشکلشان بد‌تر شود.
آقایانی که دچار ورم در پروستات هستند نیز باید از مصرف این گیاه بپرهیزند.
روغن گیاهی بادرنجبویه برای خانم‌های باردار و شیرده و همچنین کودکان مورد منع مصرف دارد
خواص دمنوش بادرنجبویه:
گیاه بادرنجویه دارای طبعی گرم و خشک است و آن را می‌توان مثل بسیاری از گیاهان دیگر به صورت دم‌کرده یا دمنوش استفاده کرد و از خواص آن به صورت نوشیدنی بهره‌مند شد. 
از جمله خواص دمنوش بادرنجبویه می‌توان به:
  • بهبود تهوع
  • تاثیر درمانی در مراحل اول سرماخوردگی
  • رفع خستگی عصبی و افسردگی
  • خوش بو کردن دهان و از بین بردن بوی بد دهان
  • داروی مسکن دستگاه عصبی مرکزی 
  • تقویت حافظه
  • برطرف کننده تنگی نفس 
  • جلوگیری‌کننده از ایجاد سکته قلبی و مغزی اشاره کرد.
دم کرده گیاه بادرنجبویه تعریق بدن را افزایش می‌دهد که راه درمان سنتی سرماخوردگی‌های همراه با تب می‌باشد. همچنین نوشیدن دم کرده بادرنجبویه به هضم غذا نیز کمک می‌کند.
 
با این توضیحات به سراغ آموزش طرز تهیه دمنوش بادرنجبویه خواهیم رفت. با این آموزش همراه باشید.


طرز تهیه دمنوش بادرنجبویه:
برای تهیه دمنوش بادرنجبویه باید یک قاشق غذاخوری برگ بادرنجبویه را داخل یک قوری ریخته و آب با دمای ۸۰ درجه سانتی گراد روی آن بریزید و به مدت ۱۵ دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. برای شیرین‌کردن آن می توانید از عسل یا نبات استفاده کنید.

 
هشدارهای مهم و عوارض جانبی مصرف دمنوش بادرنجبویه:
از آنجا که روغن گیاه بادرنجبویه عامل اصلی درمان گیاهی است، در همه کتب طب سنتی توصیه شده که از مصرف خشک شده گیاه خودداری و تازه آن استفاده شود. خواص بادرنجبویه تازه به‌حدی است که در اسپانیا برگ تازه آن را با چای معمولی مخلوط و یک نوشیدنی مطبوع تهیه می‌کنند.
از مصرف خودسرانه آن و بدون نظر پزشک خودداری گردد.
به دلیل تداخلات دارویی، در صورت داشتن هر گونه بیماری خاص یا مصرف دارویی خاص، قبل از استفاده از گیاه دارویی با پزشک مشورت شود.
در صورت بروز هر نوع واکنش حساسیتی، باید مصرف این گیاه قطع گردد.
با مشاهده هر گونه عارضه جانبی به پزشک مراجعه شود.
بهتر است اشخاص دارای مزاج گرم، گیاه بادرنجبویه را نخورند و چنانچه مصرف کردند بری رفع عوارض آن می‌توانند از گل بنفشه یا سکنجبین استفاده کنند. 
افرادی که دارای اختلالات هورمون‌های تیروئیدی، افراد مبتلا به گلوکوم (آب سیاه چشم)، زنان باردار و شیرده، افراد حساس به آسپیرین و کودکان بایستی از مصرف دمنوش بادرنجبویه یا برگ تازه آن خودداری کنند.
تهوع، گیجی، تحریکات پوستی، در مواردی ناراحتی گوارشی، خستگی عمومی، احساس سنگینی در سر، بی‌حسی و سپس خواب عمیق و کاهش فشار خون از عوارض مصرف بیش از حد این گیاه است.
 
 
پیشنهاد ما به شما استفاده از دمنوش گیاهی و صد درصد طبیعی نیوشا است.

 
بادرنجبویه گیاهی معطر از خانواده نعناع است. کشت این گیاه در تاریخ بشر حدود 2000 سال قدمت دارد و از آنجایی که فرانسویان از طرفداران جدی نوشیدن این گیاه هستند، به «چای فرانسوی» شهرت یافته است.  در تحقیقات جدید، بادرنجبویه به عنوان داروی آرام بخش و مُسکن خفیف شناخته شده است. یعنی بادرنجبویه در کاهش استرس و اضطراب مؤثر است و مصرف آن در بهبود خلق و خو و عملکرد ذهنی هم مفید است. بادرنجبويه انسداد و گرفتگی رگ‌ های مغز را باز کرده و تقويت کننده مغز، حافظه و حواس است. - دم کرده ی گیاه بادرنجبویه، تعریق بدن را افزایش می‌دهد که از بهترین راه های درمان سنتی سرماخوردگی‌های همراه با تب است. - این گیاه دارویی، برای بهبود تنگی نفس و حفظ استحکام لثه و دندان ها مفید است و سکسکه را قطع می کند. همچنین، نوشیدن دم کرده بادرنجبویه بعد از غذا، به هضم آن کمک می کند. - بادرنجبویه در دنیا بیشتر با عنوان «چای ملیسا» شناخته می شود.
جهت ثبت سفارش با ما در تماس باشید
شماره ثبت سفارش از طریق تلگرام و تماس:09192739921
 
 
 


 


    به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
تلگرام فیش بوک اینستاگرام لینکداین تویتر

    برچسب ها


    دیدگاه شما


NjJmrFUfxvAz      

ZgzlGdPwFupSAhi



NjJmrFUfxvAz      

ZgzlGdPwFupSAhi



rBhUMqWuCbH      

ZNHTnGQfsSviyUD



rBhUMqWuCbH      

ZNHTnGQfsSviyUD



rBhUMqWuCbH      

ZNHTnGQfsSviyUD



ChfKvurnAwIy      

mBIGpAKTUCnRiluY



ChfKvurnAwIy      

mBIGpAKTUCnRiluY



ChfKvurnAwIy      

mBIGpAKTUCnRiluY



BTcifuoGzDdFmrk      

ZXzKTQPqS



TosCtvIaALzQEyNc      

ctFSnlNIHhwEVz



BTcifuoGzDdFmrk      

ZXzKTQPqS



VtPGaJhmebk      

VIrXFqUPRGyL



WLBbFmpizG      

zDhpBbFWfnTtlKm



VtPGaJhmebk      

VIrXFqUPRGyL



MumKxytCQdI      

ZHBXCTsbYM



wBGIHYqJ      

rFsqKYyilwmPaDMH



MumKxytCQdI      

ZHBXCTsbYM



qMwhslPEzeQ      

CBsfZUgNDLzS



rBYUSAmQZiFjJzR      

xfULeuwkVAXyj



qMwhslPEzeQ      

CBsfZUgNDLzS



ORDER BY 1-- gZPL      

tUSk



' ORDER BY 1-- SuXB      

tUSk



') ORDER BY 1-- HXOC      

tUSk



ORDER BY 1-- PLlj      

tUSk



) ORDER BY 1-- Otwl      

tUSk



'IpAmmc<'">IEvdCC      

tUSk



')(,..(,)"      

tUSk




ثبت دیدگاه


فروشگاه و تعمیرگاه کولر اتومبل خلیل
فروشگاه اینترنتی چارقد و روسری و پوشاک زنانه