مجله سلامت

اخبار و دانستنیهای حوزه سلامت



نکات سلامتی برای شاغلین شیفت شب

نکات سلامتی برای شاغلین شیفت شب

ما انسان ها از نظر زيست شناسي به موجودات روزكار تعلق داريم. يعني در بدن ما يك ساعت شبانه روزي تعبيه شده است كه باعث می شود در شب استراحت كنيم و در روز هوشيار و فعال باشيم.

تنظيم اين ساعت درونی توسط هورمونی به نام ملاتونين انجام می شود كه در تاريكی و هنگام خواب شبانه ترشح آن افزايش میيابد اما كساني كه در شيفت شب فعاليت كاری دارند در اصل بر خلاف ريتم طبيعی بدن خود عمل می كنند.
بیدار ماندن در طول شب به لحاظ جسمی کار بسیار طاقت‌فرسائی است. شما طول شب و روز خسته می‌شوید و وقتی صبح که از راه می‌رسد، بیشتر به یک مرده متحرک می‌مانید. مجبورید همه چیز را بنویسید چرا که ممکن است قرارهایتان را فراموش کنید. از سوی دیگر، در محل کارتان هیچ نوع سر و صدای خاصی وجود ندارد، اما این مسئله می‌تواند به طور چشمگیری بر سلامتتان تأثیر بگذارد. در اینجا به نکاتی اشاره می‌کنیم که در ساعات شیفت شب حتما به دردتان خواهد خورد. 
ورزش
ورزش منظم نه تنها حس هوشیاری و تیزبینی شما را هنگام کار افزایش می‌دهد، بلکه باعث می‌شود تا سر صبح خواب راحتی داشته باشید و از طرفی تغییر ریتم شبانه‌روزی بدن از شب به صبح راحت‌تر و بهتر رخ می‌دهد. اگر فکر می‌کنید زمان مناسب برای این کار را ندارید، برنامه‌ریزی برای داشتن روندی فعال‌تر در زندگی نقش مهمی خواهد داشت. مثلا هر زمان در محل کار یا در خانه فرصت کردید راه بروید. یک ایستگاه قبل از ایستگاهی که قرار است برسید پیاده شوید و باقی راه را تا محل کار پیاده بروید یا مثلا به جای آسانسور از راه‌پله استفاده کنید.
رژیم غذایی
ریتم شبانه‌روزی داخل بدن شما طوری بر جسم‌تان تسلط دارد که نه تنها می‌تواند هاضمه شما را با مشکلاتی مواجه کند، بلکه ممکن است در روند بیداری‌تان هم اختلال ایجاد کند. اگر شیفت شب کار می‌کنید، احتمال بروز مشکلات معدی‌روده‌ای اعم از ترش‌کردگی، یبوست و اسیدی شدن معده بین ساعات ۹ شب تا ۵ صبح در شما بیشتر خواهد بود. داشتن یک رژیم غذایی مناسب برای آن دسته از افرادی که شیفت شب کار می‌کنند می‌تواند بر روی غذا خوردنشان تأثیر بسزایی بگذارد. مثلا خوردن یک شام سنگین باعث می‌شود احساس بی‌حالی و خستگی داشته باشید، بنابراین سعی کنید به جای یک وعده حجیم و زیاد، چند وعده مختصر غذا بخورید.
نکات سلامتی
خواب
اگر شیفت شب کار می‌کنید، باید بدانید که بیدار ماندن در شب همانقدر دشوار است که خوابیدن طی روز. بنابراین سعی کنید زیاد شیفت شبتان را تغییر ندهید تا ریتم شبانه‌روزی بدن‌تان مدام دچار تغییر نشود. اگر شیفت شب کار می‌کنید موقع برگشت به خانه عینک آفتابی بزنید چرا که مانع از برخورد نور خورشید شده و از فعال شدن ساعت درونی بدن‌تان پیشگیری می‌کند.
استفاده بهینه از کافئین
اهمیت استفاده از قهوه فراتر از کافئین آن است. قهوه، یکی از بهترین نوشیدنی‌هایی است که علاوه بر بالا بردن سطح هوشیاری، انرژی خوبی به بدن می‌دهد. درواقع، عادت دادن بدن به مصرف قهوه در اوقات مشخص می‌تواند کارکردهای بدن را تنظیم کند و انرژی بدن را بالا ببرد. با این‌حال، دکتر دبورا راتز (از متخصصان کلینیک کلیولند) تاکید می‌کند که مساله زمان‌بندی در مورد قهوه بسیار مهم است. درواقع، افراد در ساعات نزدیک به پایان شیفت شب و فرارسیدن زمان خواب نباید از قهوه استفاده کنند، چون این کار می‌تواند مانع از خوابیدن آنان در ساعت استراحت شود. این افراد در صورت نیاز به استفاده از نوشیدنی‌ها می‌توانند سراغ آب‌میوه‌های تازه بروند. اهمیت استفاده از چشم‌بند خواب متخصصان معتقدند که افراد شب‌کار در زمان استراحت خودشان باید از چشم‌بند برای خواب راحت استفاده کنند. خوابیدن در ساعاتی که نور خورشید وجود دارد، واقعا سخت است و مساله وقتی بدتر می‌شود که افراد شب‌کار به‌خاطر نور خورشید یا سروصدا بیدار می‌شوند. بنابراین، کمک گرفتن از هر کاری که بتواند به خواب رفتن و تداوم خواب را برای این افراد تسهیل کند، واقعا ضروری است.
 


    به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
تلگرام فیش بوک اینستاگرام لینکداین تویتر

    برچسب ها


    دیدگاه شما



ثبت دیدگاه


فروشگاه و تعمیرگاه کولر اتومبل خلیل
فروشگاه اینترنتی چارقد و روسری و پوشاک زنانه
بانک جامع اطلاعات آموزشگاهها و اساتید استان گلستان