مجله سلامت

اخبار و دانستنیهای حوزه سلامت



برترین روش های موثر بر کاهش وزن

برترین روش های موثر بر کاهش وزن

فعالیت های مختلف
صبحانه کامل و مغذی بخورید
کاهش وزن در طول یک هفته بدان معنا نیست که خود را از مواد مهم و ضروری مورد نیاز بدن محروم کنید. چه رژیم غذایی داشته باشید و یا بدون رژیم غذایی باشید باید هر روز صبحانه تان سالم و کامل باشد. البته این بدان معنا نیست که برای صبحانه گوشت و سوپ بخورید. صبحانه شما باید سرشار از پروتئین باشد تا بتواند گرسنگی شما را در طول روز کنترل کند.
کم بخورید
کم کردن مقدار غذایی که میخورید یکی از روشهای اثبات شده کاهش وزن است. بجای خوردن غذا در یک بشقاب بزرگ از یک بشقاب کوچک استفاده کنید. گوشت و سبزیجات و میوه ها را جایگزین سیب زمینی و پاستا و برنج کنید. نگران مصرف گوشت نباشید اگر به میزان کافی بخورید باعث اضافه وزن نمی شود.
به یک رژیم فاقد کربوهیدرات بچسبید
یکی دیگر از روشهای کاهش وزن بدون ورزش، داشتن یک رژیم خالی از کربوهیدرات است. داشتن یک رژیم خالی از کربوهیدرات مشکل است و بعضی وقتها باعث وارد شدن استرس به افراد می شود. نشاسته و شکر تصفیه شده را حذف کنید. ولی باید پروتئین مصرف کنید. البته این رژیم مناسبی نیست ولی در طول یک هفته به شما کمک می کند از وزنتان بکاهید.
آب بنوشید
قبل وبعد از غذا یک لیوان آب بنوشید این به شما کمک می کند احساس سیری کنید و کمتر غذا بخورید. اگر یکی از دلایل اضافه وزنتان زیاد خوردن است می توانید قبل از غذا یک لیوان پر آب بخورید. این راهکار نه تنها به کاهش وزن کمک می کند بلکه باعث می شود که وزنتان همیشه تحت کنترل باشد.

دفترچه یادداشت غذا داشته باشید
این نیز یکی از  روش های کاهش وزن سریع درطول یک هفته است. هر چیزی را که در طول روز می خورید یادداشت کنید تا متوجه شوید چه چیزهایی می خورید و کدام نوع غذا را باید تغییر دهید. بعضی فکر می کنند که این روش کمکی به کاهش وزن نمی کند اما این یکی از روشهای موثر کاهش وزن است.
کاهش وزن در خواب
داشتن خواب کافی بسیار مهم است. چرا که وقتی گرسنه هستیم تمایل به خوردن غذای بیشتری داریم. اگر می خواهید در یک هفته وزنتان را کاهش دهید مطمئن شوید که در طول شب خواب کافی دارید. اگر از خواب کافی محروم هستید باید بدوید یا راه بروید.
 کالری را بشمارید
همانند یادداشت برداری مواد غذایی، این نیز روشی خوبی برای کاهش وزن است. برای رسیدن به هدفتان مقدار مصرف کالری روزانه تان را محدود کنید. این به شما کمک می کند که از میزان مصرف فست فودها بکاهید. در حالیکه شمردن کالری کار آسانی نیست ولی نتایج شگفت انگیزی دارد.
هنگامی که راجع به کاهش وزن صحبت می کنیم همیشه ورزش کردن بهترین گزینه نیست. راهکارهایی را که در بالا به شما گفتیم دنبال کنید تا شاهد کاهش وزنتان در طول یک هفته باشید.
در این مقاله سعی کرده‌ایم چند راه عملی برای کاهش وزن بدون رژیم را به شما آموزش دهیم.

 
6 راه برای افزایش متابولیسم
آگاهی از نقش متابولیسم در کاهش وزن دارای اهمیت است. متابولیسم صحیح یعنی چربی یا میزان کالری‌ای که بدن برای کسب انرژی می‌سوزاند. هرچه متابولیسم بیشتر شود، کالری بیشتری در طول روز سوزانده می‌شود
.
راه‌های زیادی برای افزایش طبیعی متابولیسم و در نتیجه سوزاندن چربی وجود دارد. بدون گرسنگی و نیاز به رژیم‌های طاقت‌فرسا با روش‌های زیر سوخت‌وساز بدن خود را بالا ببرید:
 
1- اگر می‌خواهید بدون گرفتن رژیم، چربی بسوزانید، ورزش را فراموش نکنید. این به معنی انجام تمرین‌های سخت و سوزاندن چربی آن طور که فکر می‌کنید، نیست. فقط کافی است 3 یا 4 بار در هفته 30 دقیقه پیاده‌روی کنید. ضمن آن که در طول پیاده‌روی چربی می‌سوزانید، این عمل حتی 3-2 ساعت بعد، متابولیسم بدن شما را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
وقتی تند تند غذا می‌خورید بدنتان نمی‌تواند سیگنال‌های مربوط به سیر شدن را دریافت کند که این خود منجر به پرخوری می‌شود
2- خوردن صبحانه: صرف نظر کردن از صبحانه متابولیسم بدن را کاهش می‌دهد و باعث حفظ ذخایر چربی می‌شود. خوردن یک صبحانه سالم متابولیسم را تحریک کرده و باعث می‌شود روز به طور صحیح شروع شود.
 
3- تعداد دفعات غذای خود را افزایش و حجم آن را در طول روز کاهش دهید.
در طی روز کم‌کم غذا بخورید. مجبور نیستید برای سریع لاغر شدن رژیم بگیرید اما تغییر الگوی خوردن مهم است. به جای سه وعده غذا در روز 6-5 وعده غذا بخورید. این کار به تحریک متابولیسم بدنتان کمک می‌کند و مانع از ذخیره چربی اضافه حاصل از حجم زیاد غذا می‌شود.
8 لیوان آب
4- نوشیدن 8 لیوان آب در طول روز را فراموش نکنید. آب برای تمام فعالیت‌های بدن از جمله متابولیسم ضروری است. سعی کنید به طور منظم در طول روز 2 لیتر آب بنوشید.
 
5- سه ساعت قبل از خواب چیزی نخورید. هنگام خواب سوخت‌وساز پایین است، اگر درست قبل از خواب شام بخورید، کالری آهسته‌تر سوزانده می‌شود و به احتمال زیاد به صورت چربی در بدن ذخیره می‌شود. اگر بتوانید قبل از خواب بیشتر کالری حاصل از شام را بسوزانید، بدن شما در طول شب از ذخایر چربی استفاده می‌کند و چربی‌ها را می‌سوزاند.
 
6 - از مکمل‌های غذایی و ویتامین B12 استفاده کنید. ویتامین B12 انرژی طبیعی‌ای است که به افزایش متابولیسم بدن کمک می‌کند و در پروتئین‌هایی مانند گوشت، ماهی و فرآورده‌های شیر موجود است. چون این ویتامین در سبزیجات نیست، اگر گیاه‌خوار هستید از مکمل غذایی آن استفاده کنید. گنجاندن این ویتامین، البته تحت نظر پزشک، در صبحانه به سوختن چربی در طول روز کمک می‌کند.
 
17 راه‌کار برای کاهش وزن
1- زمان غذا خوردن خود را تا 20 دقیقه افزایش دهید
وقتی تند تند غذا می‌خورید بدنتان نمی‌تواند سیگنال‌های مربوط به سیر شدن را دریافت کند که این خود منجر به پرخوری می‌شود.
2- یک ساعت بیشتر بخوابید
با این روش هم اشتهای شما کم می‌شود هم گرسنگی کمتری احساس می‌کنید.
3- سبزیجات بیشتری بخورید
با خوردن سبزیجات هم کالری کمتری دریافت کرده‌اید و هم سوخت و ساز بدنتان را افزایش داده‌اید. به سالادتان هم به جای سس‌های چرب بهتر است آب‌لیمو اضافه کنید.
سوپ
4- سوپ بخورید،‌ وزن کم کنید
سعی کنید قبل از غذای اصلی سوپ بخورید و تا حد زیادی معده خود را با آن پر کنید و به این ترتیب اشتهای خود را نسبت به غذای اصلی کم کنید. برای تهیه سوپ از سبزیجات تازه و یا یخ زده نیز استفاده کنید.
اگر می‌خواهید از وزن خود کم کنید مراقب باشید از سوپ‌های خامه‌ای پرهیز کنید چرا که مملو از چربی و کالری هستند.
 
5- از غلات کامل استفاده کنید
غلات کامل حاوی فیبرهای مفید برای سلامت انسان بوده و سبب می‌شوند دیرتر احساس گرسنگی کنید. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند به جای مصرف نان سفید، نان سبوس‌دار، به جای برنج سفید، برنج قهوه‌ای و تنقلاتی مثل بیسکویت سبوس جو، پاپ کورن یا غلات بو داده مصرف کنید.
 
6- لباس‌های قدیمی مورد علاقه به خود را در جایی که هر روز می‌بینید بگذارید تا تصور کنید که وقتی لاغر شدید باز هم می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.
 
7- پیتزای سالم بخورید
سعی کنید به جای استفاده از گوشت در مواد پیتزا از سبزیجات استفاده کنید. با انجام این روش 100 کالری را از خود دور می‌کنید. همچنین به جای استفاده از پنیر پرچرب از پنیر کم‌چرب استفاده کنید و قبل از اضافه کردن مواد پیتزا، یک لایه روغن زیتون روی نان بمالید.
 
8- قند مصرفی روزانه را کاهش دهید
به جای خوردن هر روز نوشابه از شربت حاوی لیمو استفاده کنید لازم است بدانید هر لیوان نوشابه حاوی 10 قاشق شکر است.
 
9- از لیوان‌های باریک و بلند استفاده کنید
اگر می‌خواهید بدون رژیم لاغر شوید برای کم کردن کالری‌های دریافتی از مایعات، به جای لیوان‌های پهن و کوتاه از لیوان‌های باریک و بلند استفاده کنید. با استفاده از این روش 30- 25 درصد از نوشابه، آب‌میوه یا هر نوشیدنی دیگری را کم‌تر می‌نوشید و کالری کم‌تری دریافت می‌کنید. در آزمایشات مختلفی که در این زمینه صورت گرفته مشخص شده به خاطر خطای دید، افرادی که از لیوان‌های پهن و کوتاه استفاده می‌کنند از مقدار بیشتری نوشیدنی مصرف می‌کنند.
چای سبز
 
10- چای سبز بخورید
نوشیدن چای سبز راهکار خوبی برای کاهش وزن است. تحقیقات حاکی از آن است که چای سبز به خاطر عملکرد فیتوکمیکال‌های موسوم به کاتچین‌ها، سرعت موتور سوخت کالری‌ها در بدن را به طور موقت افزایش می‌دهد.
 
11- یوگا
زنانی که یوگا انجام می‌دهند تمایل بیشتری به لاغر بودن دارند. محققان دریافته‌اند که احساس آرامش به افراد کمک می‌کند تا احساس سیری در زمان مناسب را از طریق بدنشان دریافت کنند.
 
12- در خانه غذا بخورید
حداقل 5 بار در روز از غذاهایی که در خانه تهیه می‌شود بخورید. این روش یکی از بهترین روش‌های کاهش وزن است. برای تهیه سریع غذا، بهتر است از قبل سبزیجات را خرد کرده و مرغ را پخته و گوشت را به قطعات ریز درآورید و از کنسرو نخود فرنگی استفاده کنید.
هنگام خواب سوخت‌وساز پایین است، اگر درست قبل از خواب شام بخورید، کالری آهسته‌تر سوزانده می‌شود و به احتمال زیاد به صورت چربی در بدن ذخیره می‌شود
13- به زمان «مکث در خوردن» توجه کنید
بسیاری از افراد دارای زمان «مکث در خوردن» هستند و آن زمانی است که برای چند لحظه، چنگال یا قاشق خود را بر زمین می‌گذارند. مراقب این لحظه باشید و پس از آن دیگر سعی در خوردن نکنید. در این لحظه سعی کنید از صحبت با دیگران لذت ببرید. این مورد، علامت خاموشی است که نشان می‌دهد شما به اندازه کافی سیر شده‌اید و خیلی‌ها هستند که به این لحظه توجه نکرده و آن را از دست می‌دهند.
 
14- جویدن آدامس نعنای قوی
جویدن آدامس هنگامی که شما تمایل به خوردن یک میان وعده دارید می‌تواند شما را از خوردن مواد پر کالری نجات دهد.
 
بشقاب کوچک
15- بشقاب کوچک انتخاب کنید
برای خوردن ناهار یا شام به جای بشقاب بزرگ، از بشقاب کوچک استفاده کنید. تحقیقات بسیاری در این زمینه انجام شده و همگی آن‌ها نشان داده‌اند که استفاده از بشقاب بزرگ‌تر منجر به خوردن بیشتر و در نتیجه اضافه وزن خواهد شد. برای کم کردن 200- 100 کالری در روز و کاهش وزن بین چهار و نیم تا 9 کیلوگرم طی یک سال، برای صرف غذا از بشقاب یا کاسه کوچک استفاده کنید.
 
16- قانون  20 - 80 را امتحان کنید
آمریکایی‌ها عادت کرده‌اند که بیش از مقدار لازم غذا بخورند ولی مردمان اوکیناوا در ژاپن تا 80 درصد از حجم معده خود را پر کرده، یعنی قبل از سیری کامل دست از غذا می‌کشند و برای این روش نام «هاراهاچی‌بو» را نیز انتخاب کرده‌اند.
محققان می‌گویند یکی از بهترین روش‌های طبیعی برای لاغری، نخوردن 20 درصد از غذای درون بشقاب است و خیلی از افراد این نکته را فراموش می‌کنند.
 
17- اگر مجبور شدید در رستوران غذا بخورید نکات زیر را تحت نظر بگیرید
*  با یک دوست غذای خود را تقسیم کنید.
* بشقاب کوچک انتخاب کنید.
* نیمی از غذای خود را همراه خود به خانه ببرید.
* ابتدا بشقاب سبزیجات یا سالاد را بخورید.


    به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
تلگرام فیش بوک اینستاگرام لینکداین تویتر

    برچسب ها


    دیدگاه شما



ثبت دیدگاه


فروشگاه و تعمیرگاه کولر اتومبل خلیل
فروشگاه اینترنتی چارقد و روسری و پوشاک زنانه
بانک جامع اطلاعات آموزشگاهها و اساتید استان گلستان