مجله سلامت

اخبار و دانستنیهای حوزه سلامت



رژیم غذایی و ارتباط آن با جنسیت جنین

رژیم  غذایی و ارتباط آن با جنسیت جنین


وقتی با یه خانوم باردار روبرو میشین اولین سوالی که به ذهنتون میرسه و میپرسین اینه که نوزاد دختره یا پسر؟
جنسیت کودک از موضوعات بسیار مهم در زندگی هر زوجی محسوب میشه و ممکنه اختلاف نظرای زیادی هم در این زمینه وجود داشته باشه. امروزه با استفاده از روش های مختلف میشه شانس پسردار شدن یا دختردار شدن رو افزایش داد و به این صورت خانواده ای متعادل تر داشت.
.
چه زمانی باید رژیم غذایی را شروع کنیم؟

برای این منظور حداقل باید دو پریود ماهیانه قبل از تاریخ پیش بینی شده برای بارداری، رژیم غذایی تنظیم شده توسط متخصص تغذیه به طور جدی و دقیق رعایت شود. ضمناً حداقل زمان برای رعایت رژیم غذایی دو ماه است. چون امکان دارد همیشه پس از دو ماه و دو پریود، بارداری اتفاق نیفتد، باید تا زمانی که بارداری با انجام تست‌های آزمایشگاهی دقیقاً مشخص شود، رژیم ادامه داشته باشد. پس از اثبات بارداری، زن باردار رژیم غذایی متعادل و مناسب دوران بارداری معمولی را ادامه می‌دهد و نیاز به رعایت محدودیت‌های رژیم پیش از بارداری نیست.

 
نحوه تأثیر رژیم غذایی
 
این رژیم غذایی سبب تغییر یونی محیط درونی و محیط رحم شده و موجب تغییر تمایل غشای اوول می‌شود. بدین ترتیب بر حسب نوع رژیم تجویز شده و جنسیت مورد نظر، زمینه و شانس برای ورود اسپرماتوزوئیدهای نر نسبت به اسپرماتوزوئیدهای ماده و یا برعکس مساعد می‌شود.
 

رژيم غذايي و جنسيت جنين:
دنبال کردن یک رژیم غذایی خاص و درست به زوج‌های جوان کمک می‌کند بتوانند جنسیت کودک خود را تا حد زیادی پیش از بارداری تعیین کنند. به عنوان مثال، مصرف غذاهایی که منابع غنی از دو ماده معدنی کلسیم و منگنز هستند مثل سبزیجات سبز رنگ پیش از باردار شدن، احتمال به دنیا آوردن فرزند دختر را افزایش می‌دهد.
از سوی دیگر زنانی که بیشتر از خوراکی‌های حاوی پتاسیم و سدیم مثل موز و سیب زمینی استفاده کرده بودند، احتمال پسرزایی بیشتری داشتند؛ البته این مورد دوم هنوز به طور جداگانه مورد آزمایش قرار نگرفته است.
این متخصصان معتقدند که دنبال کردن یک رژیم غذایی خاص و درست به زوج‌های جوان کمک می‌کند که جنسیت کودک خود را تا حد زیادی بتوانند تعیین کنند.
به گزارش روزنامه دیلی میل، این رژیم غذایی باید چندین هفته پیش از باردار شدن به کار گرفته شود. این متخصصان برای دستیابی به نتایج فوق مدت ۵ سال روی ۱۷۲ زوج آزمایش کردند که تمایل داشتند فرزند دختر داشته باشند. 

 
ممنوعیت اجرای رژیم غذایی برای پسردار شدن
 
ابتدا باید مطمئن باشیم که ممنوعیت برای اجرای رژیم غذایی وجود نداشته باشد. ممنوعیت رژیم غذایی برای پسردار شدن در موارد زیر است و افراد مبتلا به بیماری‌های ذیل نباید این رژیم غذایی را رعایت کنند:
 
* فشار خون بالا
* ناراحتی‌های قلبی و عروقی
* نارسایی‌های کلیوی
 
پس از اثبات بارداری، زن باردار رژیم غذایی متعادل و مناسب دوران بارداری معمولی را ادامه می‌دهد و نیاز به رعایت محدودیت‌های رژیم پیش از بارداری نیست
 
 
 

ممنوعیت اجرای رژیم غذایی برای دختردار شدن
 
افراد مبتلا به بیماری‌های زیر نباید رژیم غذایی دختردار شدن را رعایت نمایند:
 
* اختلالات عصبی
* بالا بودن کلسیم خون
* نارسایی‌های کلیوی
 

رژیم غذایی برای پسردار شدن
 
سدیم زیاد مصرف شود: هنگام تهیه غذا، به مقدار زیاد نمک اضافه کنید. ضمناً مواد غذایی مصرف نمایید که طبیعتاً نمک زیادی داشته و یا در هنگام تهیه به آن‌ها نمک زیادی اضافه شده است؛ مانند سوپ‌های آماده، بیسکویت شور، زیتون شور و غیره.
 
پتاسیم زیاد مصرف کنید: میوه‌های خشک (برگه زردآلو، آلوی خشک، انجیر، خرما و کشمش) و حبوبات (عدس، لوبیا، نخود و غیره) غنی از پتاسیم هستند. متخصصان تغذیه و پزشکانی که در این زمینه فعالیت دارند متقاعد شده‌اند که برای پسردار شدن می‌توانند توصیه به مصرف پتاسیم نموده و اینکه کلسیم به کمترین مقدار ممکن مصرف شود. بنابراین در طول دوران اجرای رژیم، مصرف هر نوع فرآورده‌های لبنی ممنوع است.
 
رژیم غذایی برای دختر دار شدن
 
پتاسیم مصرف نشود: میوه‌های خشک، حبوبات و موز مصرف نشوند. نمک رژیمی که غنی از پتاسیم است نباید به جای نمک معمولی مصرف شود.
 
منابع کلسیم مانند شیر، پنیر تازه بدون نمک( تمام پنیرهای تخمیر شده غنی از سدیم است) به مقدار زیاد مصرف شود. برای دختردار شدن می‌توان کلسیم تجویز نمود.
 

چه بخوریم؟
انواع معینی از میوه‌ها و سبزی‌ها به خاطر ارزش تغذیه‌ای ویژه باید به طور منظم در طول روز انتخاب شوند و این‌ها انواعی هستند که حاوی ویتامین A و C و فیبرند. همچنین تنوع در انتخاب نکته مهمی است، زیرا میوه‌ها و سبزی‌ها مواد مغذی دیگری چون فولات، پتاسیم، کلسیم و آهن را نیز فراهم می‌کنند.
انتخاب متنوع باعث می‌شود که ما از فواید بیشتر میوه‌ها و سبزی‌ها بهره‌مند شویم بر طبق توصیه متخصصین تغذیه، مصرف مکمل‌های رژیمی به جای میوه و سبزی کار اشتباهی است. زیرا مکمل‌ها فواید تغذیه‌ای شناخته شده یا ناشناخته میوه‌ها و سبزی‌ها را ندارند. غذاهای غنی از فولات خطر نقص‌های تولد را کاهش می‌دهد. لوبیاهای خشک، کلم دکمه‌ای، مارچوبه، آب گوجه فرنگی و آب پرتقال منابع غنی از فولات هستند.


اندازه هر واحد:

به پیشنهاد انستیتو ملی سرطان یک واحد میوه و سبزی عبارت است از:
۱) یک میوه متوسط یا نصف فنجان میوه خرد شده
۲) سه چهارم فنجان یا ۱۸۰ میلی‌لیتر آب موه صد در صد خالص
۳) یک چهارم فنجان میوه خشک
۴) نصف فنجان سبزی‌های خام بدون برگ یا پخته شده
۵) یک فنجان سبزی‌های برگ‌دار خان مثل کاهو
۶) نصف فنجان، لوبیای پخته، نخود، عدس، لوبیای قرمز و لوبیای چیتی
در انتخاب میوه‌ها و سبزی‌های دریافتی و روزانه افراد، انستیتوی ملی سرطان توصیه می‌کند:
حداقل یک واحد میوه یا سبزی غنی از ویتامین A در روز انتخاب شود.
حداقل یک واحد میوه یا سبزی غنی از ویتامین C در روز انتخاب شود.
حداقل یک واحد میوه یا سبزی غنی از فیبر در روز انتخاب شود.
چندین واحد از سبزی‌های خانواده کلم در هفته نقش حفاظتی در برابر برخی سرطان‌ها دارند.


منابع غنی از ویتامین A:
زردآلو، گرمک، هویج، کلم‌پیچ، کاهو، انبه، برگ خردل، کدو تنبل، اسفناج، سیب‌زمینی شیرین، کدو زمستانی.


منابع غنی از ویتامین C
زردآلو، گل کلم، کلم، گرمک، گریب فروت، خربزه، کیوی، انبه، برگ خردل، پرتقال، آناناس، اسفناج، توت فرنگی، فلفل دلمه‌ای، نارنگی، گوجه فرنگی، هندوانه، آلو.



منابع غنی از فیبر:
سیب، موز، انگور سیاه، کلم بروکسل، هویج، گیلاس، نخود و لوبیای پخته، خرما، انجیر، گریب فروت، کیوی، پرتقال، گلابی، آلو، تمشک، اسفناج، توت فرنگی، سیب زمینی شیرین.


    به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
تلگرام فیش بوک اینستاگرام لینکداین تویتر

    برچسب ها


    دیدگاه شما



ثبت دیدگاه


فروشگاه و تعمیرگاه کولر اتومبل خلیل
فروشگاه اینترنتی چارقد و روسری و پوشاک زنانه