مجله سلامت

اخبار و دانستنیهای حوزه سلامت



زمان مناسب برای نوشیدن آب

زمان مناسب برای نوشیدن آب

حدود 60% وزن بدن از آب تشکیل شده است و لذا آب برای سلامت بدن حیاتی بوده و به عملکرد بدن کمک می کند. اما واقعا روزانه چه میزان آب لازم است؟
قانون 8 × 8 بیان می کند افراد باید روزانه 8 لیوان 8 اونسی (240 سی سی) آب بنوشند، هرچند شواهد علمی مبنی بر مصرف این میزان آب وجود ندارد.
بر اساس مطالعات مؤسسه پزشکی، توصیه می شود زنان بایستی روزانه حدود 2/2 لیتر (9 لیوان) و مردان حدود 3 لیتر (13 لیوان) آب بنوشند. این توصیه با قانون 8 × 8 مطابقت نمی کند، از طرف دیگر مطالعه اخیر حاکی از آنست که افراد بایستی بر اساس تشنگی آب بنوشند، چرا که مکانیسمی وجود دارد که از مصرف زیاد آب جلوگیری می کند.
برای بررسی این موضوع مطالعه ای طراحی شد و از شرکت کنندگان خواسته شد که پس از ورزش مقدار زیادی آب بنوشند، یعنی زمانی که تشنه هستند، و نیز روز بعد از آن که خیلی احساس تشنگی نمی کنند. در هر دو زمان میزان سختی نوشیدن آب بررسی شد. نتایج نشان داد که مصرف آب در روزی که احساس تشنگی کمتر است 3 برابر سخت تر از زمان پس از ورزش بود.
میزان فعالیت مغز در زمان مصرف آب در هر دو حالت با استفاده از MRI عملکردی سنجیده شد. محققین دریافتند که فعالیت قشر پری فورنتال راست مغز در زمان تلاش برای نوشیدن آب افزایش می یابد، یعنی این ناحیه از مغز بایستی به مهارکننده مصرف زیاد آب غلبه نماید.
مصرف زیاد آب سبب کاهش غلظت سدیم خون (هیپوناترمی) شده و می تواند مضر باشد و حتی در ورزشکاران کشنده است. بنابراین محققین مصرف آب را بر حسب نیاز بدن و احساس تشنگی توصیه می کنند
.
نکته عملی: لازم است مصرف آب بر حسب نیاز بدن و در صورت احساس تشنگی بوده و از نوشیدن زیاد آب پرهیز شود.


زمان های صحیح آب خوردن
1- دو لیوان آب بعد از بیدار شدن از خواب به فعال کردن ارگان های داخلی بدن کمک می کند.
2- یک لیوان آب حدود 30 دقیقه قبل از غذا به هضم راحت تر غذا کمک می کند.
3- یک لیوان آب قبل از حمام کردن به کاهش فشار خون کمک می کند.
4- یک لیوان آب قبل از خواب به منظور جلوگیری از سکته ی مغزی یا حمله ی قلبی مفید است.


زمان‌های نامناسب نوشیدن آب

برخی زمان‌ها برای مصرف آب مناسب نیست و نوشیدن آب عوارضی به همراه دارد؛ از جمله:

در حین غذا یا بلافاصله بعد از آن؛ مخصوصا در افراد با معده سرد و ضعیف.

 نوشیدن آب سرد در حالت ناشتا و در زمان‌های سرد؛ چون در حالت خالی بودن معده، آب به سرعت جذب بدن شده و به اعضای رئیسه (قلب، کبد و مغز) می‌رسد و آن‌ها را ضعیف می‌کند.

بعد از حرکات شدید ورزشی، حمام گرم ؛ که در همه این حالات بدن گرم شده و آب به سرعت جذب شده و موجبات ضعف اعضای رئیسه را فراهم می‌آورد.
*در این حالات اگر تشنگی خیلی شدید بود و طاقت صبر کردن نبود، اندکی آب مزمزه شود و یا اول چیزی مانند نان خورده شود و بعد از آن آب نوشیده شود تا سرعت جذب آن کاهش یابد.

بعد از خوردن میوه‌های آبکی (مانند خربزه، هندوانه، زردآلو و ....)؛ که باعث فساد هضم آن‌ها و بروز بیماری‌های متعددی می‌شود.

در حین خواب و قبل از خواب و بلافاصله پس از برخاستن از خواب؛ چرا که باعث ضعف مغز می‌شود.

بعد از مواد شیرین یا چرب و یا شور
.

 


    به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
تلگرام فیش بوک اینستاگرام لینکداین تویتر

    برچسب ها


    دیدگاه شما



ثبت دیدگاه


فروشگاه و تعمیرگاه کولر اتومبل خلیل
فروشگاه اینترنتی چارقد و روسری و پوشاک زنانه